Informatieavond ongelijkvloerse kruisingen N14

01-11-2018

Op donderdag 18 oktober 2018 presenteerde Rijkswaterstaat in het Fletcher Hotel in Leidschendam aan omwonenden haar plan om de doorstroming op de N14 in Leidschendam-Voorburg te verbeteren. Een avond met twee keer zoveel bezoekers (300+) als verwacht, 36 liter koffie en vooral nuchtere conclusies.

Ruim twintig medewerkers van Rijkswaterstaat heten bezoekers welkom met koffie en een formulier om suggesties in te dienen. Ze staan klaar om persoonlijk vragen te beantwoorden, keuzes toe te lichten en presentaties te geven. Dirk Jan Kiljan, technisch projectmanager bij Rijkswaterstaat: ‘Dit is voor ons ook een spannend moment. Als je infrastructuur maakt, moet je eerst een plan hebben, voordat je iets kan delen. We bereiden dit twee jaar voor en nu is het de vraag hoe het gaat vallen.’

De N14 wordt te druk. Niet alleen door economische groei en dus meer verkeer vanaf de A4, de gedoodverfde titelhouder in de file top-20. Ookvanwege een groot winkelcentrum in aanbouw. In 2020 moet dit nieuwe winkelcentrum klaar voor opening zijn. De winst van het nieuwe plan is volgens Rijkswaterstaat dat de rijksweg straks een kwart meer auto’s kan verwerken en files daardoor met eenderde verminderen. De onzekerheid bij Voorburgers is dat ze niet meer weten op welke manier ze hun wijken in en uit kunnen rijden, lopen of fietsen.

Tijdens de avond vallen meermaals dezelfde opmerkingen: ‘Ik ben benieuwd hoe ik straks thuiskom.’ En: ‘Het is de pijn verplaatsen van mensen die naar Den Haag willen naar mensen die naar Voorburg willen.’ Twee bewoners staan over een kaart gebogen en discussiëren over de snelste weg om straks vanuit hun wijk in Leiden te komen. Weer een ander schrijft op een suggestieformulier ‘snel klaar, weinig overlast bij de bouw’ en licht toe: ‘Ja, dat is ook belangrijk hoor. Het zal wel een paar jaar duren.’

Een heikel punt op de N14 zijn de twee kruisingen. Rijkswaterstaat wil ervoor zorgen dat verkeer naar Den Haag over de N14 over een lengte van vijf kilometer zo lang mogelijk ongehinderd kan doorrijden. Plan is om de kruisingen ongelijkvloers te maken. Dat betekent dat auto’s die vanaf een lokale weg de N14 op willen niet meer voor een stoplicht wachten, maar eerst onder de N14 doorrijden en daarna via een keerlus 180 graden draaien en dan de N14 opgaan. Dit heet een ‘ongelijkvloerse kruising’ in vaktermen.

Raadslid bij de gemeente Leidschendam-Voorburg, Marien van Wijk (GBLV): ‘Deze plannen zie ik voor het eerst. Ik ben positief verrast. Dat ze de N14 laten zoals hij is en de omliggende wegen aanpakken - mijn complimenten. Er zitten natuurlijk haken en ogen aan, maar de toekomst is er om die verder op te lossen.’ Bij bezoekers heerst aan het einde van de avond opluchting. ‘Er zijn veel zorgen weggenomen. Dank aan het team van Rijkswaterstaat.’ Maar ook Rijkswaterstaat zelf is opgelucht, geeft technisch projectmanager Dirk Jan Kiljan aan. ‘Dit is eigenlijk waar ik op hoopte. Niemand schiet het plan op voorhand af; er zijn vooral veel vragen. Het is aan ons om die vragen zo goed en zorgvuldig mogelijk te beantwoorden. ’

Er ligt nu een voorkeursontwerp, maar pas in 2020, na een milieueffectenrapportage, wordt er definitief door de minister over de aanpassingen besloten.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.