Flow4 is een samenwerkingsverband van ingenieurs- en adviesbureaus Movares, Antea Group, Goudappel Coffeng en Infram. Ze werken vaker met elkaar samen en kennen elkaar dan ook goed. ‘Dat komt zeker in dit grote project goed van pas’, aldus Van Reisen. ‘We houden ons sinds het voorjaar van 2018 bezig met twee projecten op de A4 Corridor: De Verkenning A4 Burgerveen – N14 en de Planuitwerking A4 Haaglanden – N14. Dat vraagt om een stevig team van ervaren mensen.’
‘Rekenen en tekenen’
Voor de Planuitwerking A4 Haaglanden – N14 ligt in het najaar van 2019 een belangrijke deadline. ‘In september 2019 moeten we een Ontwerptracébesluit klaar hebben. Voor die tijd is er nog veel onderzoek en ontwerp nodig. Dat vergt veel rekenen en tekenen van onze mensen.’ Op dit moment focussen Van Reisen en zijn collega’s zich op het wegontwerp en het verkeer. Later komen ook andere onderzoeken, zoals het effect van de ontwerpen op het milieu aan bod.
Betere doorstroming op de N14
Om betrokkenen mee te nemen in de plannen, presenteert Rijkswaterstaat op verschillende tussentijdse momenten haar ontwerpen en onderzoeken. Een van die momenten was de presentatie van de plannen voor de kruisingen met de Noordsingel en de Monseigneur van Steelaan op de N14. De doorstroming op de N14, tussen de rijkswegen A4 en A44, is vooral in de spitsuren een probleem. En in de toekomst wordt op deze weg nog veel meer verkeer verwacht. Een eerder plan om de aansluiting aan te passen, bleek niet haalbaar. Flow4 kreeg daarom van Rijkswaterstaat de opdracht om een uitvoerbare oplossing te bedenken. ‘We maakten daarvoor verschillende ontwerpen. Drie daarvan presenteerden we aan Rijkswaterstaat, de gemeente Den Haag en geïnteresseerde bewoners . Uit onze onderzoeken kwam een duidelijke voorkeur voor een ontwerp en gelukkig stemden Rijkswaterstaat en de Gemeente Den Haag hiermee in.’
Minder voor rood licht staan
Het voorkeursontwerp houdt in dat de twee kruisende wegen ongelijkvloers onder de N14 doorgaan. In de Rijksstructuurvisie waren kruisingen zonder stoplichten opgenomen. Maar dat bleek niet haalbaar vanwege een gebrek aan ruimte, vertelt Van Reisen. De ontwerpers bedachten daarom een nieuw plan, waardoor weggebruikers zo min mogelijk last hebben van de stoplichten: ‘We houden de lichten, maar zorgen dat ze langer op groen staan. Minder verkeersstromen, betekent minder opstopping en minder lang wachten voor rood licht.’
Hoe gaat het nu verder?
‘Er is nu dus een voorkeursontwerp. Dit ontwerp werken we verder uit en nemen we samen met de andere ontwerpen en plannen in het Ontwerptracébesluit op.’ De documenten met plannen zijn eind 2019 voor iedereen in te zien op de website van het Platform Participatie. Ook zijn deze in de gemeentehuizen en bibliotheken in de omgeving van het project in papieren druk te lezen. Vanaf die periode krijgt ook iedereen de mogelijkheid om op de plannen te reageren en organiseert Rijkswaterstaat informatieavonden. De verwachting is dat in het jaar 2020 het definitieve tracébesluit wordt vastgesteld.