“We zijn nu druk bezig met het opstellen van het ontwerptracébesluit (OTB). Dat zal verschijnen rond oktober 2019”, zegt omgevingsmanager Alwin Nijhuis. In het OTB staan de maatregelen die de minister neemt om het project te realiseren. Iedereen kan vervolgens zijn zienswijzen op het OTB indienen. Dat kan zes weken lang, vanaf de dag dat het OTB ter inzage wordt gelegd.
Bestuursovereenkomsten
“Daarnaast gaan we in het nieuwe jaar met verschillende gemeentes om tafel om bestuursovereenkomsten te maken. Dat gaat over zaken die je niet direct regelt in een tracébesluit. Dan moet je denken aan de beheer- en onderhoudsaspecten. Op de raakvlakken tussen de A4 en de overige wegen. Dit kan gaan over het beheer van de N211 in de Zweth-zone.”
Samen
“Ik geef volgend jaar het stokje over aan Marjolein”, aldus Nijhuis. “Wat ik heel belangrijk vind voor het vervolg van dit project is dat iedereen betrokken blijft. Dat we samenwerken waar mogelijk en er een zo goed mogelijk ontwerptracébesluit komt. Marjolein zal dezelfde ambities in het oog houden. Dat is een robuust wegennetwerk met een goede doorstroming en bereikbaarheid op de A4 en N14. Daarnaast blijven we samen met de gemeenten en provincie aandacht houden voor voetgangers- en fietsverbindingen. Ook zoeken we naar mogelijkheden om via smart mobility maatregelen, waaronder intelligente verkeerslichten en parkeerverwijsssytemen, de doorstroming en bereikbaarheid van de regio Haaglanden te verbeteren.