Twintig kunstwerken
Op de weg staan zo’n twintig kunstwerken waar we iets mee moeten, vertelt Loman. ’In de eerste onderzoeksessies keken we vooral naar de ruimte. Zijn de kunstwerken bijvoorbeeld breed genoeg voor de uitbreiding van de weg, inclusief vluchtstrook? Om de weg volgens de ROA (Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen) te ontwerpen, is deze ruimte wel nodig. Bij het beoordelen of kunstwerken aangepast moeten worden, kijken we naar aspecten als veiligheid, doorstroming, kosten, onderhoudbaarheid en uitbreidbaarheid. Ook het imago, de staat en het effect van het kunstwerk op de omgeving namen we mee in het onderzoek.’
Verder onderzoek
De minister heeft de resultaten van het eerste onderzoek beoordeeld en is akkoord met de meeste aanpassingen. ‘We hebben de middelen gekregen om de aanpassingen te doen. Het ingenieursbureau onderzoekt nu verder hoe de aanpassingen tijdens de realisatiefase in 2023 het beste ingepast kunnen worden.’
Spoorviaducten Rijswijk en Leidschendam-Voorburg
Op dit moment is wel al duidelijk dat het spoorviaduct bij Rijswijk wordt vervangen. Over deze werkzaamheden wordt later meer bekend gemaakt. Naar het spoorviaduct bij Leidschendam-Voorburg doen we nog nader onderzoek. Loman: ’De minister heeft ons gevraagd om twee scenario’s te onderzoeken, zodat zij hier een besluit over kan nemen. Dat is verstandig, want naast hoge kosten heeft een ingreep bij dit spoorviaduct ook consequenties voor gebruikers van het spoor, zij kunnen hier hinder van ondervinden.’