Waterstof kan als energiedrager een alternatief zijn voor diesel en benzine. Het is ook een alternatief voor elektrisch rijden op een batterij, zeker voor grotere vervoersmiddelen als vrachtwagens of bussen. Waterstof kan namelijk in een tank in het voertuig worden opgeslagen, waarna het via een zogenaamde brandstofcel wordt omgezet in stroom. Deze stroom drijft de elektrische motor van het voertuig aan. Bij de omzetting van waterstof naar elektriciteit komt alleen maar water vrij!
De winst van waterstof is dat men geen grote accu's aan boord hoeft te hebben. Accu's in elektrische auto's kunnen milieuvervuilend zijn, duur om te maken en groot en zwaar om mee te nemen.
Nadelen zijn dat de waterstoftank alleen gevuld kan worden onder hoge druk (tot 700 bar!), en dat deze vul-installaties nog maar beperkt aanwezig zijn. Verder is er energie nodig om waterstof te produceren, waardoor ook waterstof-auto's uiteindelijk ook het milieu belasten.....tenzij er de energie die voor de productie gebruikt wordt groen is.
Verloop
Het doel van de challenge WAS is om een parcours af te leggen en binnen dat parcours zoveel mogelijk punten te verdienen. Er konden bijvoorbeeld punten worden verdiend door middel van het uitvoeren van verschillende opdrachten. In totaal legde het Corridor A4 team, door middel van goede samenwerking, maar liefst 1600 kilometer af. Daarbij hebben ze Brussel, Lille, Parijs, Karlsruhe en Düsseldorf aangedaan en zo de nodige punten binnengesleept! De beperkte tankmogelijkheden voor waterstof op de route maakte de puzzel extra lastig.
Een duurzame toekomst
Rijden op waterstof is momenteel nog in ontwikkeling. In Nederland zijn er momenteel nog maar drie tankmogelijkheden voor waterstof en er zijn nog maar 60 auto’s die hierdoor worden aangedreven. Toch denken de projecten A4 Haaglanden-N14 en A4 Burgerveen-N14 al na over de mogelijkheden. Waar kunnen wij als projecten ons steentje bijdragen aan een duurzamere toekomst? Kunnen wij een springplank bieden voor dit soort initiatieven? Bijvoorbeeld door het inrichten van meer verzorgingsplaatsen met tankmogelijkheden? Wordt vervolgd!