Deze worden vervangen door twee fietsecoducten. Hiermee worden de stadsdelen van Rijswijk aan weerzijden van de snelweg beter met elkaar verbonden en wordt het voor mens en dier makkelijker en aangenamer om de snelweg over te steken.
Bij Rijswijk liggen aan beide kanten van de A4 parken. Al langer leeft de wens bij de Rijswijkse inwoners om deze parken met elkaar te verbinden. Ook andere overheden zijn voorstander van deze verbindingen die ten goede komen aan de mobiliteit. Om Rijswijk ook in de toekomst goed bereikbaar te houden is het van belang om ruimte te bieden aan de ontwikkeling van onder meer fietsroutes. Naast een fietspad zal ook een voetpad worden aangelegd. Bovendien leven in de parken aan weerszijde van de A4 veel dieren die erbij gebaat zijn dat zij de snelweg makkelijker kunnen oversteken. Denk hierbij aan egels, vlinders, marters, salamanders en vleermuizen.
Wethouder Mobiliteit Björn Lugthart 'Door de viaducten te verbreden en te vergroenen ontstaat een goede verbinding tussen de twee stadshelften van Rijswijk voor mens en dier. Waar we nu betonnen viaducten met hoge hekken zien, wordt dit straks één geheel met de groene parken aan weerszijden. Ook wordt het eenvoudiger om de snelweg over te steken, waardoor bijvoorbeeld bewoners van RijswijkBuiten makkelijker bij het station en winkelcentrum In de Bogaard kunnen komen.'
Samen werken aan optimale bereikbaarheid en een prettige leefomgeving
Om de doorstroming op de A4 en de N14 en de bereikbaarheid van de regio Den Haag te verbeteren treft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een aantal maatregelen, waaronder verbreding van de A4. Bij dit project wordt samen met partijen uit de regio, zoals de gemeente Rijswijk, ook gekeken naar andere kansen die tegelijk met de wegaanpassing uitgevoerd kunnen worden. De realisatie van de twee fietsecoducten bij Rijswijk is zo’n kans.
Locaties van de fietsecoducten
Het eerste fietsecoduct verbindt het Wilhelminapark bij RijswijkBuiten met het oude Rijswijk. Dit ecoduct sluit aan op een bestaande fietsbrug. Het tweede ecoduct wordt helemaal nieuw gebouwd. Deze komt in plaats van het huidige viaduct op de plek waar de Van Rijnweg de A4 kruist. Dat viaduct moet vanwege de verbreding van de A4 gesloopt worden, het is niet breed genoeg voor een extra rijbaan op de A4.
De ecoducten worden gebouwd tijdens de realisatie van het project A4 Haaglanden - N14, waarschijnlijk in de periode 2023 tot 2027.