In deze tussenuitspraak heeft de rechter de minister opgedragen om de manier waarop stikstofneerslag wordt berekend beter te onderbouwen. Deze nadere onderbouwing is ook noodzakelijk voor de voortgang van het project A4 Haaglanden - N14. Hoeveel vertraging het project oploopt wordt de komende periode duidelijk.
Nadere onderbouwing stikstofneerslag
De uitspraak van de Raad van State bij de beoordeling van het tracébesluit van de ViA15 heeft gevolgen voor meerdere infrastructurele projecten. De rechter heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat tot 21 juli 2021 de tijd gegeven om de manier waarop de stikstofdeposities worden berekend nader te onderbouwen. Daarin werkt zij samen met het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, het ministerie van Economische Zaken, het RIVM, provincies en andere partners. Dit moet zorgvuldig gebeuren en kost daarmee tijd.
Wachten op duidelijkheid over planning
André Groninger, Omgevingsmanager A4-Haaglanden-N14: ‘Een nadere onderbouwing is niet alleen een randvoorwaarde voor de ViA15, maar ook voor de voortgang van andere infrastructurele projecten, zoals het project A4 Haaglanden - N14.’
‘Op dit moment kunnen we nog geen nieuwe planning afgeven voor het project A4 Haaglanden - N14. We hadden graag al meer duidelijkheid willen geven aan de betrokken partners en overige belanghebbenden. Daar moeten we helaas nog even op wachten. Ook de indieners van een zienswijze moeten op een beantwoording wachten. De antwoorden worden pas gepubliceerd als er een definitief tracébesluit ligt, vastgesteld door de minister. Wanneer er nieuwe inzichten of ontwikkelingen zijn, dan brengen we iedereen op de hoogte’, aldus Groninger.