Jonathan Weegink (ANWB-regiomanager public affairs Zuid-Holland): ‘Dit traject is van regionaal, landelijk én internationaal belang.’
De betrokkenheid van de ANWB bij projecten in de regio Haaglanden is niet nieuw en gaat al enkele jaren terug. Het begon bij het programma Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS). De aanleg van de A4 Delft – Schiedam was onderdeel van dit programma, waarbij er veel is geïnvesteerd in maatregelen om de hinder te beperken en de doorstroming te verbeteren. Dit deel van de A4 is nu ook onderdeel van het project A4 Haaglanden-N14.
Hoog in de ANWB File top-10
Het belangenconflict tussen het verbeteren van de doorstroming op dit drukke stuk snelweg enerzijds, en oog voor landschap en natuur anderzijds, voelt de ANWB aan den lijve. Daarom deze samenwerking.Weegink: ‘De ANWB is er zowel voor mobiliteit als voor recreatie. Recreëren doe je in mooi en groen gebied. Ook voor dat belang zetten wij ons zeker in.’
Dat het met de doorstroming beter moet, erkent de ANWB zeker. ‘In 2016 hadden wij de ledenactie ‘Oponthoud op de weg’. ANWB-leden gaven met prikkers op de kaart van Nederland aan op welke plekken zij oponthoud ervaarden. Dat leidde tot meer dan 4000 prikkers en een overduidelijke nummer 1-positie voor de A4 in de Randstad. Ook is het traject elk jaar verzekerd van een plek in onze File top-10.’
A4: regionaal, landelijk en internationaal van belang
‘Deze wegverbreding is hard nodig’, stelt Weegink. ‘Dit traject is van regionaal, landelijk én internationaal belang’. Want er rijdt ook verkeer tot aan Schiphol of Antwerpen. Bovendien verstedelijkt de regio aanhoudend en zijn er vele woningbouwplannen. Al die bewoners die er mogelijk bijkomen, moeten straks de keuze hebben voor ov, fiets en auto. Én in eigen regio van het landschap kunnen genieten en kunnen recreëren.’
De ANWB is tevreden over de samenwerking met de projectorganisatie van A4 Haaglanden-N14. ‘We worden goed geïnformeerd en als het even stil is en we toch behoefte aan informatie hebben, zit ik zo om de tafel met de omgevingsmanager.’ Dat is wenselijk, want Weegink benadrukt hoeveel waarde de ANWB aan het project hecht.
Dicht bij de weggebruiker
Volgens Weegink schuilt de meerwaarde van de ANWB op dit project in de diversiteit aan leden die de organisatie vertegenwoordigt. ‘We behartigen de belangen van al die verschillende typen weggebruikers: van inwoners uit de omgeving tot woon-werkverkeer tot recreatief- en vakantieverkeer. Wij kunnen goed onderzoeken wat er leeft onder hen en wat ze belangrijk vinden. We staan dichter bij de mensen die de A4 gebruiken, dan bijvoorbeeld het ministerie en Rijkswaterstaat.’ De ANWB wordt bij dit project op gezette tijden geïnformeerd en praat en denkt mee. Weegink: ‘We hebben een passieve rol, maar delen onze wensen, zorgen en opmerkingen richting Rijkswaterstaat als dat nodig is.’
Uit eigen beweging maakt de ANWB zich ook hard voor de voortgang van het project. ‘Nu het project – door wijziging van rekenregels voor stikstof - vertraging oploopt, dringen wij er bij de minister en Tweede Kamer op aan dat dit project niet te lang stil kan komen te liggen’.