Om dat in goede banen te leiden denkt Rijkswaterstaat samen met de gemeente Leidschendam-Voorburg, provincie Zuid-Holland en eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield mee over een betere doorstroming in het gebied. De partijen werken samen in een speciale taskforce, die eind mei is opgericht. De aanleiding: de extreme drukte op de weg in het Pinksterweekend, en de daaropvolgende klachten van omwonenden. ‘Het was een uitzonderlijke situatie’, vertelt Martijn Braaksma, Senior Adviseur Verkeer bij Rijkswaterstaat en lid van de taskforce. ‘De winkels mochten net weer open, dus een dagje naar de Mall was een van de weinige uitjes die in coronatijd door konden gaan. Bezoekers namen massaal de auto, terwijl de capaciteit van de parkeergarages nog beperkt was – allemaal vanwege corona. Combineer dat met de aantrekkingskracht van een gloednieuw winkelcentrum en het slechte weer dit voorjaar en je begrijpt waarom de wegen rondom de Mall het zwaar te verduren kregen.’
Samenwerkende verkeerslichten en digitale borden
De taskforce komt meteen met oplossingen. De bebording in het gebied wordt aangepast en de iVRI’s (intelligente verkeerslichten) worden anders afgesteld. Daardoor werken de verkeerslichten op de N14, Heuvelweg en Noordsingel nu beter samen. En dreigt het druk te worden op de weg? Dan laten digitale borden rondom de Mall automatisch zien hoe je het beste naar het winkelcentrum kunt rijden en waar je goed kunt parkeren. De maatregelen hebben effect. Er zijn nu minder vaak files rondom de Mall en ook de overlast in de wijken eromheen is afgenomen.
Project A4 Haaglanden-N14
‘Maar we zijn er nog niet’, zegt Braaksma. ‘We kijken ook naar maatregelen op de langere termijn.’ Want feit is dat de N14, die ten zuidwesten van de Mall loopt en onder beheer van Rijkswaterstaat valt, niet is berekend op zoveel verkeer. Als onderdeel van het project A4 Haaglanden – N14 worden 2 kruisingen met de N14 daarom aangepast tot ongelijkvloerse kruisingen: de kruising met de Heuvelweg/Monseigneur van Steelaan en die met de Noordsingel/Prins Bernhardlaan. Dat betekent dat beide wegen van elkaar worden gescheiden, zodat automobilisten niet meer voor verkeerslichten hoeven te wachten en het verkeer makkelijker kan doorstromen.
Alternatieve reismogelijkheden
‘Wanneer het project A4 Haaglanden – N14 exact uitgevoerd gaat worden, weten we nog niet. Daarom werken we nu aan maatregelen voor de korte en middellange termijn. We onderzoeken bijvoorbeeld wat de mogelijkheden zijn van P+R-diensten. Bezoekers kunnen dan iets verder van de Mall parkeren en van daaruit een pendelbus pakken. Ook willen we mensen beter informeren voor en tijdens hun reis, bijvoorbeeld via social media. Daarnaast zetten we in op fiets en openbaar vervoer: hoe kunnen we alternatieven beter aanprijzen zodat meer mensen de bus of tram pakken? En we kijken wat we als wegbeheerder zelf kunnen doen. Daarom gaat Rijkswaterstaat werkzaamheden aan de N14 afstemmen op de druktekalender van de Mall’, aldus Braaksma.
Drukte blijft, maar maatregelen hebben effect
Ondanks de maatregelen blijft het af en toe nog flink druk rondom de Mall. ‘De verkeersdrukte is niet helemaal opgelost, maar samen krijgen we de situatie wel meer onder controle. De gemeente informeert omwonenden en bezoekers zo goed mogelijk, zodat zij weten waar ze aan toe zijn. Nu we richting de herfst gaan wordt het waarschijnlijk weer drukker in de Mall en op de weg. Maar we hebben de afgelopen maanden veel geleerd en ervaren welke maatregelen wel en niet werken. Het blijft een drukke plek. Maar de files die we dit voorjaar zagen, die verwachten we niet meer te zien.’