In de aangeboden Kamerbrief is een keuze gemaakt welke 11 (vaar)wegenprojecten als eerste worden opgepakt, mits de aan de Raad van State voorgestelde aanpassing van de stikstof-rekenafstand wordt geaccepteerd.
Van voorlopig naar definitief
In april 2022 is de voorlopige prioritering van projecten opgenomen in de MIRT-brief voorjaar 2022. Na consultatie met andere overheden (o.a. provincies en gemeenten) heeft de minister een definitieve prioritering opgesteld. De beslissing van de minister is geen makkelijk besluit omdat alle projecten nodig zijn om Nederland veilig, bereikbaar en leefbaar te houden. Voor het afwegingskader is er naar diverse criteria gekeken zoals: verbeteren verkeersveiligheid, bijdragen aan grote fileknelpunten, verdeling over de landelijke regio’s en de samenhang met andere grote projecten. Projecten die niet behoren tot de 11 voorrangsprojecten, worden naar verwachting niet eerder dan in 2025 weer opgestart.
Stikstofrekenmethode
Niet alle 11 geselecteerde projecten kunnen tegelijkertijd worden opgepakt. Er is tijd nodig voor het opstellen van stikstofberekeningen en beoordelen van mogelijke effecten hiervan op de natuur. Het zoeken naar schaarse stikstofruimte kost veel inspanning en doorlooptijd. Het vraagt inzet van specialistische expertise, die maar beperkt aanwezig is. Een keuze in volgorde wordt nog gemaakt. Deze keuze is van invloed op de planning van het project A4 Haaglanden-N14. Als duidelijk is hoe de nieuwe projectplanning er uit ziet, informeren we u hier over.