Tristan Bergsma is adviseur water en vertelt waarmee je rekening moet houden in een WHP. ‘Het gaat erom dat we genoeg plek hebben om water op te vangen en dat de kwaliteit van het water niet verslechtert.’
‘Op de plek van het extra asfalt kan de grond geen regenwater meer opnemen. En door het extra asfalt komt er ook meer water van de snelweg bij een regenbui’, legt Tristan uit. ‘Dat water moet ergens heen, want de sloten die er nu zijn, kunnen dat mogelijk niet aan.’
Extra water opvangen
Tristan: ‘In het WHP berekenen we hoeveel water extra moet worden opgevangen door de verbreding van de snelweg. Vervolgens gaan we op zoek naar extra ruimte om dat water op te vangen.’ Tristan vertelt dat dat ook wel extra oppervlakte water creëren wordt genoemd. Vaak is het volgens hem genoeg om de bestaande sloten langs de snelweg te verbreden. ‘Als dat niet genoeg is, gaan we op zoek naar nieuwe locaties om water op te vangen of langer vast te houden. In het WHP beschrijven we heel concreet hoe de sloten worden verbreed, maar ook welke diameter duikers moeten hebben om sloten te verbinden met elkaar.’
Waterkwaliteit
In een WHP gaat het niet alleen om de waterkwantiteit, maar ook om de kwaliteit. Door de aanleg van een snelweg mag de waterkwaliteit niet verslechteren en als het mogelijk is, moet de waterkwaliteit zelfs verbeteren. Tristan legt uit hoe Rijkswaterstaat dat aanpakt. ‘Daar waar nu riolering ligt komt regenwater (vanaf de snelweg) vaak direct na de riolering in de sloten terecht. Maar dat water is niet schoon. Daarom is het beter om het water de berm en bodem in te laten lopen. De verontreinigingen kunnen dan aan de bodem binden en het relatief schone water stroomt dan langzaam richting het oppervlaktewater.’
Grondwater
In het WHP wordt ook naar het grondwater gekeken. Tristan: ‘Voor de aanleg van de snelweg moeten we weten hoe hoog het grondwater staat. Bij Rijswijk ligt de snelweg een heel stuk verdiept, tot wel 6 meter onder NAP. Onder deze verdiepte ligging drukt het grondwater omhoog. Daarom moeten de toekomstige snelweg en vijvers in deze verdiepte ligging bestand zijn tegen deze druk. In de plannen houden we rekening met de druk van het grondwater, zodat de weg veilig en droog blijft.’
Proces
Eind dit jaar is het WHP af en wordt het naar de hoogheemraadschappen van Rijnland en Delfland gestuurd. Zij moeten het plan goedkeuren. Daarna kunnen we verder met de detaillering richting het uiteindelijke ontwerp en uitvoering.
Fotograaf: Rob Poelenjee