Het thema stikstof zorgde lange tijd voor onzekerheid, maar in juni werd duidelijk dat het project voorrang krijgt bij het maken van nieuwe stikstofberekeningen. In de tussentijd is doorgewerkt aan het tracébesluit.
‘We hebben dit jaar niet stil gezeten’, begint Franken. ‘We hebben veel voorbereidend werk verzet voor het tracébesluit. De effectstudies zijn bijvoorbeeld afgerond. We hebben in kaart gebracht wat de effecten van de aanpassing van de A4 zijn op onder meer de luchtkwaliteit en flora en fauna.’ Ook de conditionerende onderzoeken zijn klaar. ‘Die onderzoeken gaan over alles wat zich in de grond bevindt, zoals kabels en leidingen. Maar ook archeologische vondsten.’
Nu al afspraken maken
Met de uitkomsten van de effectstudies kan het projectteam nu al aan de slag. ‘We maken nu al afspraken over het verleggen van kabels en leidingen’, legt Franken uit. ‘In totaal gaat het over honderden kabels en leidingen. Het vergt jaren om die allemaal te verplaatsen. Door hier nu al afspraken over te maken, voorkomen we dat dit straks voor vertraging zorgt.’
‘We liften bijvoorbeeld mee op andere werkzaamheden in het gebied. Gaat de schop de grond in voor een ander project? Dan kijken we of we nu al iets kunnen verleggen zodat het straks niet meer hoeft.’
File top 10
Naast het werk aan de effectstudies stond 2022 in het teken van de stikstofdiscussie. Halverwege het jaar kwam er meer duidelijkheid: het project A4 Haaglanden – N14 is 1 van de 11 projecten die voorrang krijgen bij het maken van nieuwe stikstofberekeningen. ‘Dit project staat op de vierde plaats. Dat betekent dat we waarschijnlijk in het najaar van 2023 in aanmerking komen voor stikstofberekeningen. Die geven inzicht in de effecten van stikstof op de natuur’, legt Franken uit.
De prioritering is goed nieuws, vindt Franken, want het onderschrijft het belang van de aanpassing van de A4 Haaglanden – N14 voor de regio. ‘Dit traject staat vaak in de file top 10. Dat zegt wel iets over de urgentie van de situatie.’ De voorrangspositie schept ook duidelijkheid over de planning. Franken: ‘We weten nu dát we door mogen gaan, maar we hebben bovendien een indicatie over de termijn waarop dat gaat gebeuren.’
Meer duidelijkheid in 2023
Franken hoopt dat er in het nieuwe jaar meer zaken duidelijk worden. Hij noemt de uitspraak van de Raad van State over het project ViA15. ‘Die heeft ook veel invloed op ons project. We krijgen daarmee antwoord op de vraag: “Mag de maximale rekenafstand van 25 km bij stikstofberekeningen gehandhaafd blijven?” Ook kijkt hij uit naar meer duidelijkheid rondom de bouwvrijstelling, waar onlangs een streep door is gehaald. ‘Het vervallen van de bouwvrijstelling heeft mogelijk ook invloed op ons project, direct en/of voor de beschikbaarheid van stikstofdeskundigen. En als die minder beschikbaar zijn, gaan wij dat als project mogelijk merken volgend jaar.’
Informatiebijeenkomsten
In het nieuwe jaar gaan Franken en zijn team ook weer in gesprek met omwonenden. ‘Ik kan me goed voorstellen dat zij benieuwd zijn hoe het project er nu voor staat. En waar zij aan toe zijn. Daarom plannen we in het voorjaar diverse informatiebijeenkomsten om omwonenden bij te praten.’
Franken kijkt met vertrouwen naar 2023. ‘We staan klaar om nieuwe stappen te zetten. Natuurlijk zijn we daarbij afhankelijk van de stikstofontwikkelingen en andere onzekerheden. Daarom kijken we naar wat we, gegeven de omstandigheden, wél kunnen doen.’